Brev:
MME tilskud til natten for at sikre en længere søvnperiode?
29. marts 2008
Alder:
3 mdr.
MME tilskud til natten for at sikre en længere søvnperiode?
Hej Helen
Vores søn er 11 uger i dag og er begyndt med at vågne hyppigt om natten. Han sover typisk fra kl. 20-21 og står op ved 7-8 tiden. I dén periode fik han tidligere mad efter ca 3-4 timer og derefter efter 3 timer og til sidst efter 1-2 timer. Jeg prøver at give ham et ”drømmemåltid” når jeg går i seng omkring kl. 22 (hvis han vel at mærke er faldet i søvn ved 20-20.30 tiden)…for at undgå at jeg skal vækkes allerede efter 1 times søvn kl. 23.
Men nu er han begyndt med at vågne 1. gang omkring kl. 00-01.00 og det er jo fint nok, men herefter så vågner han efter 1,5 time – 2 timer hver gang…og når han så skal spise i 10-20 min. hver gang og så lige skal vugges lidt i søvn, så er der i værste fald kun 1 times søvn af gangen til mig.
Min SP har rådet mig til at droppe den liggende amning og sætte mig op hver gang, for at undgå at jeg falder i søvn – men det har ikke hjulpet.
Jeg ved, at vælling er for tidligt, men hvis jeg nu vil forsøge med MME – bare som en natflaske, hvilken type skal jeg så vælge? Jeg har læst at gul allomin er mest mættende, men jeg vil lige tilføje at jeg selv har lidt allergi (høfeber) – skal jeg så hellere vælge en anden eller er gul allomin okay, når det kun drejer sig om en natflaske?
Hvornår skal jeg så give flasken (inden putning kl. 20 eller 1. gang han vågner) og hvor meget?
Risikerer jeg at han så ikke vil tage mit bryst bagefter, fordi min mælk ikke mætter lige så meget?
Jeg HAR forsøgt at tanke ham op i løbet af dagen – men efter at han er blevet mere nysgerrig på omgivelserne så spiser han ikke så meget. Han siger tydeligt fra, ved at begynde at skrige – han søger brystet, sutter 2 sekunder og så slipper han. Så jeg føler ikke at jeg kan give ham mere mad i løbet af dagen. Lægger ham også til ofte, for at presse lidt mere mad i ham, men det kan vel også resultere i at han vænner sig til at spise tit og dermed også vil spise hyppigere om natten?
Jeg har ikke forstand på sutteflasker - for det eneste vi har prøvet at give ham er sukkervand/kamillete. Men jeg ved, at der er forskel på hvor meget der kommer ud af sutten. Vi har Avent-flaske, men jeg tror kun der er 1 hul i (fra én af de bokse man kan få når man er gravid, Babysam, Matas eller lignende pakke). Hvad bør jeg bruge når han er 11 uger og når det er MME der skal gives?
Han tager sut og er generelt en glad dreng og har ingen særlige maveproblemer haft.
På forhånd tak.
Venlig Hilsen
Christina